Autonieuws

Mercedes-Benz Concept GLB: zo ruim en robuust kan een compacte auto zijn

Door Mercedes-Benz

Met de Concept GLB laat Mercedes-Benz tijdens de beurs Auto Shanghai (18 t/m 25 april 2019) zien welke SUV-concepten naast de sportieve allrounder GLA nog meer kunnen worden gerealiseerd op het platform voor compacte modellen. Waar de GLA progressief rijplezier belooft met zijn coupé-achtige lijnen, legt de Concept GLB de nadruk op ruimte en robuustheid. Het conceptvoertuig (lengte/breedte/hoogte: 4.634/1.890/1.900[1] mm) biedt mede door de lange wielbasis (2.829 mm) ruimte aan zeven personen. Een aantal stoere details maken duidelijk dat de Concept GLB zich ook buiten de gebaande paden helemaal thuis voelt.

"We hebben onszelf de vraag gesteld of er nog ruimte was tussen de GLA en de GLC in onze succesvolle SUV-reeks. De Concept GLB is het antwoord op die vraag. Met dit model laten we zien dat we ook voor dit segment creatieve ideeën hebben”, aldus Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG, verantwoordelijk voor Mercedes-Benz Cars Sales. "De Concept GLB is een robuuste en praktische SUV die toch nog over compacte afmetingen beschikt. Het is enerzijds een riante zevenzits gezinsauto en anderzijds een veelzijdige vrijetijdsauto. We zijn ervan overtuigd dat dit concept in de smaak zal vallen bij onze klanten.” Het gevarieerde SUV-aanbod van Mercedes-Benz wordt erg gewaardeerd. Tot nu toe hebben meer dan 6 miljoen klanten wereldwijd een Mercedes-Benz SUV aangeschaft. In 2018 was dit met meer dan 820.000 verkochte SUV’s het belangrijkste segment voor Mercedes-Benz.

SUV-genen op fraaie wijze tot uiting gebracht: het exterieurdesign

De Mercedes-Benz Concept GLB is met zijn gespierde proporties een opvallende verschijning in de wereld van compacte SUV’s. Door de strakke vormgeving met gereduceerde lijnen en nauwkeurige overgangen oogt het model krachtig en modern. Het robuuste front met zijn markante MULTIBEAM LED-koplampen verwijst duidelijk naar de offroad-genen, net als de korte overhang voor en achter. De lange wielbasis en de functioneel ogende greenhouse leveren een belangrijke bijdrage aan de royale interieurruimte voor zeven personen.

Het zijaanzicht wordt bepaald door de gespierd en sensueel gevormde schouderlijn, een effect dat wordt versterkt door de oplopende taillelijn. De op elkaar aansluitende portieren verhogen het instapcomfort. De beschermende delen rondom versterken de uitstraling van de verschillende componenten en benadrukken het offroad-karakter van de auto.

Tot het harmonieuze kleurenconcept behoort de lak designo kasjmierwit magno, aangevuld met hoogglanzend zwarte sierelementen (bijvoorbeeld de wielkastranden en de geïntegreerde dakbox) als opvallend contrast en subtiele oranje accenten in onder andere de grille en als opschrift op de buitenspiegels.

De chromen bodembeschermingsplaat voor met geïntegreerde luchtinlaten benadrukken de offroad-capaciteiten. De bodembeschermingsplaat achter zet dit design voort, wat voor een harmonieus totaalplaatje zorgt.

Extra showcar-elementen: toegerust voor avontuurlijke ritten

Dankzij een aantal kenmerkende extra elementen beschikt het conceptvoertuig over een bijzonder robuust karakter. Aan de voor- en achterzijde is het dakframe voorzien van twee units met led-lampen die dienstdoen als omgevingsverlichting en oriëntatiehulp bij het rijden in het terrein.

De zwarte dakreling eindigt in een kromming aan de voor- en achterzijde. Op het achterste gedeelte is een dakbox vast gemonteerd. De offroad-banden met grof profiel liggen om robuuste 17 inch velgen in bicolor design.

Hoogwaardige afwerking en bijzonder ruim: het interieur

Qua design maakt het interieur van de Concept GLB duidelijk dat dit een telg is van de nieuwe reeks compacte modellen van Mercedes-Benz, maar deze showcar is voorzien van een bijzondere lederuitrusting en speciale sierdelen. En voor het eerst beschikt een compact model van Mercedes-Benz over een derde zitrij met twee extra stoelen die in de bagageruimtebodem kunnen worden verzonken om de bagageruimte te vergroten. Deze stoelen zijn veel meer dan noodstoelen, ze bieden twee middelgrote personen een comfortabele zitplaats.

Maximale ruimte: flexibele stoelopstelling op de tweede en derde zitrij

De rugleuning van de middelste zitrij is neer te klappen in de verhouding 40:20:40. Als hij wordt neergeklapt, ontstaat er een vlakke bagageruimtebodem. De zittingen zijn 40:60 gedeeld. De tweede zitrij is 140 mm in lengterichting verschuifbaar – 90 mm naar voren om de bagageruimte of de beenruimte voor de inzittenden helemaal achterin te vergroten en 50 mm naar achteren als er extra veel beenruimte nodig is voor een vijfzits opstelling. Ook de rugleuninghoek van de tweede zitrij kan achtvoudig worden versteld om aangepast te worden aan de ruimte- of comfortwensen.

Om de toegang tot de derde zitrij te vergemakkelijken, hebben de stoelen op de tweede zitrij een EASY ENTRY-functie: als de ontgrendelingshendel bovenaan de zijkant van de rugleuning wordt bediend, klapt de rugleuning naar voren toe en kan de gehele stoel worden verschoven. In totaal kunnen er vier kinderzitjes worden geplaatst op de tweede en derde zitrij.

Luxueuze en warme sfeer: exclusief leder en openporig walnotenhout

De stoelen, het dashboard en de portierpanelen zijn deels met nappaleder, deels met nubuckleder bekleed, waarbij ‘kastanjebruin’ de belangrijkste kleur is. In lijn met de accenten van het exterieur zijn op enkele plaatsen oranje sierstrepen en siernaden aangebracht. De middenbanen van de voorstoelen zijn voorzien van twee parallelle rijen perforaties in het geweven nubuck, waardoor de oranjekleurige stoffen laag eronder zichtbaar wordt. Deze loopt van de voorzijde van de zitting tot de bovenkant van de geïntegreerde hoofdsteun.

De houten sierdelen op het dashboard en de middenconsole zijn uitgevoerd in openporig walnotenhout. Deze walnoten panelen zijn voorzien van een generfde honingraatstructuur die naar de randen toe uitvloeit. De pedalen in de beenruimte zijn voorzien van een hoogglans metalen rand met decoratieve inzetstukken van hetzelfde materiaal in dezelfde honingraatstructuur.

Dashboard: MBUX en offroad-elementen

De basisarchitectuur van het dashboard komt overeen met die van de B-Klasse, met een widescreen cockpit die op de bestuurder is gericht en displays die worden bediend via Mercedes-Benz User Experience – MBUX. Nieuw zijn de offroad-achtige buiselementen van gefreesd aluminium aan de onderkant van het dashboard. Deze geven de dashboarddrager een robuuste, krachtige uitstraling met een zekere funfactor. Onder de drie ronde luchtuitstroomopeningen bevindt zich het bewust analoog aandoende bedieningspaneel van de airconditioning. De knoppen zien eruit alsof ze uit een aluminium cilinder zijn gefreesd.

Het robuuste karakter van het interieur wordt voortgezet op de middenconsole. Aluminium buiselementen met een geborstelde structuur in handgreeplook voegen soliditeit toe aan het design van de componenten en bedieningselementen. In de portieren wordt het SUV-karakter onderstreept door de horizontale handgreep in de vorm van een aluminium buis die een integraal onderdeel vormt van de portierpanelen.

Aandrijflijn: viercilinder turbo met 165 kW/224 pk

De Concept GLB wordt aangedreven door de M 260 viercilinder benzinemotor die is gekoppeld aan de 8G-DCT transmissie met dubbele koppeling, met een maximumvermogen van 165 kW/224 pk en een maximumkoppel van 350 Nm. Het motorblok van gegoten aluminium met cilindervoeringen van gegoten metaal beschikken over CONICSHAPE®-technologie, dat intern bekendstaat als ‘conisch honen’. Om de wrijving en het brandstofverbruik nog verder te verlagen, is de cilinderboring verbreed aan de onderkant van de cilindervoeringen. De hieruit resulterende conische vorm vertoont overeenkomsten met de voorzijde van een trompet.

Een innovatieve olie met lage frictie alsmede geoptimaliseerde zuigerringen verminderen eveneens de frictieverliezen. In verband met het hogere specifieke vermogen zijn de zuigers voorzien van koelkanalen. Dit zorgt tevens voor een efficiëntere verbranding. De balansassen die voor een verfijnde motorloop zorgen, zijn geplaatst in de onderkant van het carter. Voor nog meer comfort is er een centrifugale penduledemper in de aandrijflijn geplaatst.

In de vierkleps aluminium cilinderkop is ook CAMTRONIC geïntegreerd, een variabele kleptiming die tweetraps verstelling van de kleplifthoogte aan de inlaatzijde van het kleppensysteem mogelijk maakt. In het deellastgebied maakt dat een beperktere kleplift mogelijk zodat er minder lucht richting de verbrandingskamer gaat, waar hoge gascyclusverliezen worden voorkomen. Bij een zwaardere motorbelasting schakelt het systeem over naar de hogere kleplifthoogte, zodat de motor zijn volledige vermogen kan leveren.

Vierwielaandrijving voor een maximale grip: 4MATIC met drie inschakelbare modi

De Concept GLB is voorzien van de permanente vierwielaandrijving 4MATIC, met volledig variabele koppelverdeling. Deze sportieve 4x4-setup stelt de bestuurder in staat om met behulp van de DYNAMIC SELECT-schakelaar de afstelling van 4MATIC te beïnvloeden. Drie instelbare modi zijn beschikbaar voor de afstelling van de 4x4-koppeling, hoewel het systeem in elke modus flexibel reageert op de rijsituatie. Onder normale rijomstandigheden zorgt het rijprogramma ‘ECO/Comfort’ voor een 80:20 verdeling (vooras:achteras), in ‘Sport’ voor 70:30. In de offroad-modus doet de 4x4-koppeling dienst als sperdifferentieel tussen de assen met een basisverdeling van 50:50.

Tot de 4MATIC-componenten behoren een wegrijkoppeling aan de achteras, die geïntegreerd is in de geautomatiseerde transmissie met dubbele koppeling, en het sperdifferentieel aan de achteras met geïntegreerde meerplaten-koppeling. Deze wordt elektromechanisch geregeld. Via een kroonwiel en een ‘ball ramp’ oefent een elektromotor een axiale kracht uit op de koppeling om de platen te openen of te sluiten. Het sperdifferentieel aan de achteras compenseert de verschillende paden/rotatiesnelheden van de achterwielen. De voordelen van deze regeling: een bediening die niet toerentalafhankelijk is over het gehele inschakelingsbereik, bij stilstand reeds automatische bediening van de koppeling en een betere efficiëntie dankzij het ball ramp-concept.

Een terugblik naar Shanghai 2013: wereldpremière voor de Concept GLA

Dit is niet de eerste keer dat een compact SUV-concept zijn werelddebuut beleeft tijdens de Auto Shanghai: op 18 april 2013 trok de Mercedes-Benz Concept GLA veel belangstelling van het grote publiek. Als sportieve, coupé-achtige evolutie in deze voertuigklasse sloeg de showcar een nieuwe weg in het segment van compacte SUV’s in. Het model combineerde een sportief karakter met de allround eigenschappen van een robuust vrijetijdsvoertuig.

Het multitalent GLA werd eind november 2013 leverbaar en de aflevering begon in maart 2014. Sindsdien levert de GLA een belangrijke bijdrage aan het succesverhaal van de compacte Mercedes-Benz modellen. In 2018 kozen meer dan 609.000 klanten wereldwijd voor een nieuwe A- of B-klasse, CLA, CLA Shooting Brake of GLA. Dit betekent dat in 2018 één op de vier verkochte Mercedes-Benz modellen een compact model was.

[1] Inclusief vast gemonteerde dakbox
|Doorsturen

Meest gelezen op Mooisites

112-meldingen

Landelijk nieuws

Regionaal nieuws

Ondernemend

Autonieuws

Weer