Autonieuws

Op volle kracht: 50 jaar Porsche 917

Door Porsche

Porsche haalde vier 917’s uit het fabrieksmuseum voor een onvergetelijke demonstratie tijdens de 77ste Members’ Meeting op Goodwood Circuit.

De zon schijnt bleek over het Goodwood Circuit. In de paddock staan vijf historische racewagens opgesteld. Het publiek zal zich dit beeld nog lang kunnen heugen. De auto’s, die worden geprepareerd voor een demonstratierit tijdens de 77ste Members’ Meeting, vertegenwoordigen de spannendste en meest tot de verbeelding sprekende periode uit de racegeschiedenis: vijf Porsches 917.

50ste verjaardag

Porsche grijpt de 77ste Members’ Meeting op Goodwood Circuit aan om de 50ste verjaardag van de 917 uitbundig te vieren. In de historische paddock komen de racewagens perfect tot hun recht. Ze brengen de geschiedenis opnieuw tot leven. Vandaag zal chassis 917-001 zijn eerste meters rijden na een ingrijpende restauratie, waarbij hij is teruggebracht naar de originele specificaties van 1969. Chassis 001 werd gebruikt voor shows en tests, en had door de jaren heen tal van modificaties ondergaan. Die zijn nu allemaal teruggedraaid. 917-001 ziet er weer precies hetzelfde uit als alle 25 auto’s die door Porsche in 1969 voor homologatie werden gebouwd. Gekenmerkt door wit bodywork en een groene neus.

Kurzheck

Naast 001 staat een van de 917’s die zijn ingezet door John Wyer Automotive, precies zoals iedereen de 917 op het netvlies heeft staan: een zogenaamde Kurzheck gehuld in de historische kleurstelling van sponsor Gulf lichtblauw met oranje. Met deze auto’s vochten coureurs als Vic Elford, Jo Siffert en Pedro Rodriguez op het scherpst van de snede voor de winst op de internationale circuits met de Ferrari’s 512 als belangrijkste tegenstanders.

Eyecatchers

De zon warmt de lucht boven Goodwood Circuit langzaam op. Het publiek verdringt zich rond de Porsches die ontelbare keren op de foto worden gezet. Vier van de vijf 917’s zijn vanuit het Porsche Museum in Zuffenhausen naar het circuit in Zuid-Engeland getransporteerd. De monteurs doen een poging de motor van de Sunoco 917/30 te starten, ze ontluchten de brandstofleidingen en maken de bougies schoon. Zodra alle 1200 pk’s van de luchtgekoelde twaalfcilinder boxer tot leven zijn gekomen, kan de motorruimte voorzichtig worden afgesloten.

Racehelden

Met een beetje geduld en geluk kunnen alle vijf de auto’s aan de praat worden gebracht, voor misschien wel de meest memorabele demonstratie die Porsche ooit heeft gegeven. Speciaal voor de gelegenheid is de 85-jarige oud-coureur Vic Elford vanuit Florida naar Zuid-Engeland gekomen. Derek Bell en Richard Attwood nemen plaats in de kuipstoel waarin zij jaren geleden hun grootste successen boekten, terwijl Romain Dumas, Neel Jani en Mark Webber – als vertegenwoordigers van de huidige generatie fabriekscoureurs – staan te popelen om het circuit te betreden.

Mark Webber meldt zich bij de monteurs. “Welke auto is voor mij?” Klaarblijkelijk weet hij niet dat de 917/30 van Mark Donahue hem is toebedeeld. Hij wijst naar de enorme achtervleugel die de krachtigste Porsche-motor aller tijden beteugelt. “Deze? Oké, perfect.”

Klassieke start

Net als bij een klassieke Le Mans-start worden de auto’s zij-aan-zij opgelijnd op start/finish. De motoren komen tot leven, het geluid schalt over het circuit. De vijf luchtgekoelde twaalfcilinder boxermotoren, die met pompende gaspedalen op toeren worden gehouden om op te warmen, brengen een overdonderend en oorverdovend crescendo ten gehore.

Richard Attwood heeft zich opgevouwen in de krappe cockpit van 917-001, Neel Jani laat zich in de kuipstoel van de Gulf-auto glijden. Romain Dumas zit in de Vaillant 917/30 waarmee Vic Elford in 1973 op Hockenheim de Interseries-race heeft gewonnen. Derek Bell zit in de 917/10 van Jo Siffert, de enige auto die niet uit de collectie van het Porsche Museum komt. Met een blik alsof hij zojuist een krantje op de hoek heeft gekocht, kijkt Mark Webber ontspannen vanuit zijn helm naar de 917/30 waarmee Mark Donahue Cam-Am-kampioen werd.

Trip down memory lane

In een waas van felle kleuren en een hels geluid vliegen de vijf 917’s voorbij. De demonstratie is veel te snel weer afgelopen. Voor de oud-coureurs is het een trip down memory lane, voor de fabrieksrijders van vandaag een les over de enorme risico’s die de coureurs destijds liepen. Een verjaardagsfeest dat zijn gelijke niet kent en de toeschouwers nog heel lang zal heugen.

|Doorsturen

Uw reactie


Meest gelezen op Mooisites

112-meldingen

Landelijk nieuws

Regionaal nieuws

Ondernemend

Autonieuws

Weer